با مدار کیت الکترونیک چه می توان ساخت؟(1)

برای خرید 99 آزمایش کیت الکترونیک کلیک کنید

33 کیت الکترونیک

اگر فرزند شما مثل ماهی به دنبال آب در تلاش است تا تبلت شما را برای بازی قاپ بزند و شبانه روز بازی کند و شما در فکر این هستید چطور فرزندتان هم سرگرم شود هم توانایی های خود را پرورش دهد مدار کیت الکترونیک گزینه مناسبی برای شماست  در آینده بازی ها و کیت‌های دیگری هم برای سرگرمی کودکان و نوجوانان شما معرفی می‌کنیم.

کیت الکترونیک

کیت الکترونیک

این لیست مدارهایی است که با یک بسته از 33 کیت الکترونیک می توانید بسازید:

مدار کیت الکترونیک مورس

در گذشته که هنوزارتباط تلفنی امکان‌پذیر نشده بود، از شیوه‌ی مورس برای انتقال پیام استفاده می‌شد. البته هنوز هم در برخی عملیات دریایی از این شیوه استفاده می‌شود، زیرا از بقیه‌ی شیوه‌ها‌ ساده‌تر است!

مدار الکترونیک مورس

مدار الکترونیک مورس

کیت الکترونیک دیمر

دیمر در زبان انگلیسی به معنی کاهنده‌ی نور است. در این مدار کیت الکترونیک شما می‌توانید. با چرخاندن محور مقاومت متغیر، شدت روشنایی دیود نوری را کم یا زیاد کنید.

دیمر و دیودهای دوقلو

در این کیت الکترونیک شما می‌توانید شدت روشنایی 2 دیود نوری را با چرخاندن محور مقاومت متغیر، کنترل کنید.

در حقیقت مقاومت متغیر به عنوان یک تقسیم کننده‌ی ولتاژ به کار گرفته شده است که می‌تواند با کاهش یا افزایش مقاومت خود، شدت نور را کنترل کند.

شارژ و تخلیه خازن

در این مدار کیت الکترونیک می‌توانید چگونگی ذخیره‌ی بارهای الکتریکی در خازن را مشاهده کنید. در ابتدا کلید فشاری الف را فشار دهید و چند لحظه صبر کنید تا خازن کاملاً انباشته یا شارژ شود. حالا کلید ب را فشار دهید تا بارهای انباشته شده در خازن به درون دیود نوری جاری شوند و روشنایی پدید آید.

آژیر ساده

این کیت الکترونیکی یکی از ساده‌ترین آژیرهایی است که می‌توان فقط با چند قطعه الکترونیکی ساخت و طبیعتاً کیفیت صدای آن کاملاً معمولی است. با چرخاندن محور ولوم می‌توانید بهترین اندازه‌ی مقاومت متغیر را پیدا کنید. البته قبل از بستن کلید، بهتر است ولوم را تقریباً در محدوده‌ی وسط تنظیم کنید.

دزدگیر سیمی

یکی از رایج‌ترین انواع دزدگیرها، دزدگیرهایی است که به محض قطع شدن یک سیم، به کار می‌افتند.

چراغ غار‌نوردی

برای صرفه‌جویی در برق شهر، چراغ خیابان‌ها‌ باید در طول روز خاموش باشد. این مدار الکترونیکی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؛ یعنی دیود نوری در حالت عادی روشن است اما به محض تابش نور به مقاومت نوری، خاموش می‌شود. این اولین کیت الکترونیکی است که با ترانزیستور NPN ساخته می‌شود.

چراغ غار نوردی

چراغ غار نوردی

حسگر روشنایی ساده

این مدار کیت الکترونیک دقیقاً برعکس مدار قبلی است؛ یعنی در حالت عادی دیود نوری خاموش است، اما به محض تابش نور به مقاومت نوری، دیود نوری هم روشن می‌شود. نمونه‌ای از چنین مدارهایی در مزارع به کار می‌رود تا به محض روشنایی هوا، پمپ آب فعال شود.

حسگر روشنایی پیشرفته

این مدار الکترونیکی کم و بیش عملکردی مشابه کیت قبلی دارد، یعنی دیود نوری در حالت عادی روشن است اما کاهش نور باعث خاموش شدن دیود نوری خواهد شد. البته یک تفاوت اساسی با کیت قبلی دارد: در این مدار از ترانزیستور PNP استفاده شده است.استفاده از مقاومت متغیر در این مدار باعث شده است عملکرد پیشرفته‌تری نسبت به مدارهای قبلی داشته باشد. به این ترتیب می‌توان مقاومت نوری را چنان تنظیم کرد که دیود نوری در حالت عادی خاموش باشد، اما به محض تابش نور به مقاومت نوری، دیود نوری هم روشن شود.

حسگر صرفه‌جویی برق

در چند آزمایش قبلی انواع حسگرهای نور و تاریکی را آزمایش کردیم. این کیت الکترونیک آخرین نمونه مورد بررسی از چنین مدارهایی است که به دلیل ویژگی‌های‌ جالب آن قابل صرفه نظر نبود! در حقیقت عملکرد کلی این مدار به عنوان یک حسگر نوری است، اما می‌توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که به محض افزایش میزان نور در اتاق، دیود نوری روشن شود؛ مثلاً اگر در اتاقی فقط یک لامپ به عنوان روشنایی کافی باشد، می‌توان با چرخاندن محور مقاومت متغیر، دیود نوری را در وضعیت خاموش قرار داد. اکنون اگر کسی یک لامپ دیگر را روشن کند، چون میزان روشنایی ورودی به مقاومت نوری زیادتر شده، دیود نوری روشن می‌شود که به نوعی اخطار برای افزایش مصرف برق در اثر روشنایی اضافی است.

شمع دیودی

اگر به شعله شمع فوت کنید، به لرزش در می‌آید؛ در این مدار کیت الکترونیک هم با فوت کردن در میکروفون می‌توانید روشنایی دیود نوری را به لرزش درآورید. در حقیقت این مدار می‌تواند به عنون حسگر وزش باد و تشخیص شدت آن، به کار رود. البته برای افزایش دقت چنین مداری باید بخش‌های دیگری به مدار افزوده شود که بتواند حساسیت میکروفون را افزایش دهد.

شمع الکترونیک

شمع الکترونیک

مدار مسابقه

در بعضی مسابقه‌ها‌ شرکت کننده باید سریع‌تر از بقیه رقبا، بتواند آمادگی خود را برای پاسخگویی اعلام کند. در چنین مسابقه هایی در برابر هر شرکت کننده یک کلید وجود دارد که با فشردن آن، چراغی روشن یا زنگی به صدا در می‌آید. از این لحظه حتی اگر بقیه‌ی شرکت کنندگان کلیدهای خود را فشار دهند، چراغ هیچ کدام از آنها روشن نمی‌شود و فقط چراغ همان شرکت کننده‌ی اول روشن می‌ماند. در این کیت الکترونیک چنین مداری را فقط برای 2 شرکت کننده، آزمایش می‌کنیم. هر شرکت کننده یک کلید فشاری و یک دیود نوری دارد؛ هر کسی کلید خود را زودتر فشار دهد، دیود نوری او روشن می‌تود و تا زمانی که دست خود را از روی کلیه فشاری بر ندارد، دیود نوری رقیب روشن نخواهد شد. با این مدار کیت الکترونیک می‌توانید بازی‌های‌ گوناگونی طراحی کنید و با دوستان خود سرگرم باشید.

فلاش

در بعضی وسایل مثل دوربین عکاسی، به مداری نیاز است که با هر بار فشردن کلید، فقط یک کار صورت گیرد. این کیت الکترونیک می‌تواند چنین کاری را انجام دهد که فقط لحظه‌ای با نورافشانی دیود همراه است و ادامه دادن فشار روی کلید، هیچ کاری را انجام نمی‌دهد.

مسلسل الکترونیک

با ساخت این کیت الکترونیک می‌توانید صدایی شبیه صدای مسلسل ایجاد کنید که میزان نوسانات صوتی با چرخاندن محور مقاومت متغیر قابل تنظیم است.

گنجشک

این کیت الکترونیک می‌تواند صدای پرندگان به ویژه جیک جیک گنجشک را به خوبی تقلید کند. با چرخاندن محور مقاومت متغیر، نوسان صوتی پرنده‌ی شما تغییر خواهد یافت.

کیت گنجشک الکترونیک

کیت گنجشک الکترونیک

برای خرید این مدارهای 33 کیت الکترونیک از طریق لینک اقدام کنید:

خرید 33 کیت الکترونیک

Summary
Review Date
Reviewed Item
کیت الکترونیک
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *